Δ΄τάξη 2012-13


 Η ΒΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Φέτος η αναγνωστική μας γωνιά ανοίγει με τη μελέτη δύο υπέροχων βιβλίων που έχουν σαν θέμα τους τη λεκτική - σωματική  ενδoσχολική βία καθώς και τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό.
Τα βιβλία είναι:
 
"Μίλα, μη φοβάσαι"                                                      
3 ιστορίες για τη βία στο σχολείο
από τους 
Βαγγέλη Ηλιόπουλο, Ελένη Δικαίου, Τζέμη Τασάκου
Εκδόσεις Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.





                  
   
                Delete στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό
                       του
                    Βαγγέλη Ηλιόπουλου
                    από τις εκδόσεις Ε.Ψ.Υ.Π.Ε 





Επίσης μέσα στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης και διαθεματικά με τη φιλαναγνωσία θα διαβάσουμε μέσα στην τάξη τα παρακάτω βιβλία με ίδιο θεματικό άξονα.






ΤΜΗΜΑ   Δ2
Το τμήμα Δ2, αφού διάβασε και επεξεργάστηκε τα βιβλία, ασχολήθηκε με ποικίλες δράσεις.

    Γνώρισε καλύτερα το Βαγγέλη Ηλιόπουλο μέσα από το βιογραφικό του. 

    Άλλωστε σκοπεύουν να τον καλέσουν και στο σχολείο μας για μια επίσκεψη μέσω του ΕΚΕΒΙ και πρέπει να ξέρουν λίγα πράματα για τη ζωή και το έργο του.






Δούλεψαν ομαδοσυνεργατικά (ομάδες 4-5 παιδιών) πρώτα βέβαια με δυαδική εργασία
Αφού διάβασαν το βιβλίο "Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα",
ασχοληθήκαμε με τα συναισθήματα, με βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδι ρόλων/δραματοποίηση.

Στη συνέχεια τα παιδιά έγραψαν και εικονογράφησαν το βιβλίο με τίτλο:


"Τα συναισθήματα και οι σκέψεις μιας στιγμής στην τάξη"






Διάβασαν ακόμη το βιβλίο: "Μίλα, μη φοβάσαι" και αφού αλλάξαμε εξώφυλλο, κάνανε αφίσες, σχε
διάσανε σελιδοδείχτες, μιλήσανε για τους ήρωες του βιβλίου, αλλάξανε το τέλος κάθε ιστορίας, γράψανε και εικονογραφήσανε και τα ίδια ένα βιβλίο με τίτλο:

 "Η ιστορία μου",
 όπου το κάθε παιδί παρουσιάζει τον εαυτό του στην ομάδα
 και μιλάει γι' αυτά που το κάνουν να νιώθει καλά, τι δίνει στην ομάδα ,
 αλλά και αυτά που θέλει να πάρει από την ομάδα.




 


Εδώ είναι οι αφίσες για τη βία και τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό.




Και εδώ είναι τα εξώφυλλα που άλλαξαν.
                     
...και οι σελιδοδείχτες.
 Τέλος υπέγραψαν το συμβόλαιο συνεργασίας για να σφραγίσουν τη συμφωνία τους.

Μετά από κάθε δράση, ακολουθεί ο αναστοχασμός. 
Μέσα απ' αυτές τις δράσεις ανέπτυξαν καλές διαπροσωπικές σχέσεις, αισθήματα συμπάθειας και σεβασμού προς τον άλλο - ενσυναίσθηση.

Οι δράσεις του τμήματος συνεχίζονται . . .

ΤΜΗΜΑ   Δ1


Γεια σας φίλες και φίλοι μας!


Είμαστε οι μαθήτριες  και οι μαθητές  από το Δ1: η Σοφία, ο Νίκος, η Ρεσίλντα, ο Γιώργος, η Δανάη, ο Κώστας, ο Γιώργος, ο Μανώλης, ο Θάνος, η Αθηνά, η Ζωή, η Δανάη, ο Γιάννης, ο Κώστας, ο Βασίλης, ο Γιώργος και η Παναγιώτα. Μαζί με τη δασκάλα μας την κ. Δέσποινα αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το σοβαρό πρόβλημα της βίας.

Λατρεύουμε να διαβάζουμε λογοτεχνικά βιβλία. Η ώρα της Φιλαναγνωσίας είναι η αγαπημένη μας. Το σύνθημά μας είναι: «Ένα βιβλίο την ημέρα τη γνώση την πάει παραπέρα! ».
 
α) Ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με το θέμα αυτό, γενικά, εξετάζοντας το πώς συμπεριφέρεται ο άνθρωπος  απέναντι στα ζώα. Έτσι, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας των ζώων φτιάξαμε αφίσες με θέμα « Τα δικαιώματα των ζώων » και παρακολουθήσαμε την ταινία «Hachico» (βασισμένη σε αληθινή ιστορία), από την οποία εμπνευστήκαμε και γράψαμε βιβλίο. Με αυτόν τον τρόπο δηλώσαμε τον θαυμασμό μας για την παντοτινή φιλία που μπορεί να αναπτυχθεί ανάμεσα σ’ ένα ζώο και τον άνθρωπο. Τέλος, γράψαμε ένα γράμμα, όντας στη θέση ενός σκύλου, για το πώς νιώθει  όταν ο άνθρωπος του φέρεται βίαια και σκληρά!

Δείτε τη δουλειά μας:

 








β) Υπογράψαμε Συμβόλαιο Συνεργασίας θέτοντας τους όρους με τους οποίους θα εργαστούμε.


γ) Φτιάξαμε δύο τεράστια δέντρα, τα οποία ήδη κοσμούν την κεντρική είσοδο του σχολείου μας.
·        Το «Ευλογημένο δέντρο» με τους καρπούς της φιλίας, της ισότιμης συνύπαρξης και του αλληλοσεβασμού.
·        Το «Στοιχειωμένο δέντρο» με τους αγκάθινους καρπούς της βίας.
 

       








δ) Με τη βοήθεια του κ. Δάκη (δάσκαλος των εικαστικών), πραγματοποιήσαμε την επιθυμία μας να φτιάξουμε αφίσες με κειμενάκια, εμπνευσμένοι από τα βιβλία «Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα» και  «Τα γυαλάκια της Μαλένας».

 
ε) Κάναμε περίληψη του βιβλίου « Ο Νταής του σχολικού » συνδυάζοντας πάντα την εικόνα με το κείμενο.

 








στ) Με αφορμή  το βιβλίο  «Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα» γράψαμε και σκιτσάραμε κάποια χαρακτηριστικά αποσπάσματά του, έχοντας σαν βασικό μας στόχο να παροτρύνουμε και τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου να το διαβάσουν για να μάθουν το τέλος του, το οποίο εσκεμμένα το κρατήσαμε μυστικό.

 
ζ) Από το Δεκέμβριο αρχίσαμε να ασχολούμαστε αποκλειστικά με τα βιβλία  «Μίλα μη φοβάσαι» και  «Στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό».

Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Κάθε ομάδα αγόρασε από ένα βιβλίο και μετά τα ανταλλάξαμε. Τα διαβάσαμε σε πολύ σύντομο διάστημα, πράγμα που αποδεικνύει ότι είναι ενδιαφέροντα. Έχουν σχέση με φαινόμενα βίας (λεκτική και σωματική) που, δυστυχώς, βιώνουμε καθημερινά μέσα κι έξω από το σχολείο. Δείτε ένα πολύ μικρό μέρος από την δουλειά μας, μιας και σας υποσχόμαστε να συνεχίσουμε τις δημοσιεύσεις μας σχετικά μ’ αυτά τα δυο βιβλία.
                                                                       
 

Έως τότε … Να περάσετε πολύ όμορφα τις γιορτές, να παίξετε με τους φίλους σας, να γελάσετε με την καρδιά σας, να πείτε τα κάλαντα, να διαβάσετε λογοτεχνικά βιβλία, να βγείτε βόλτες και με το καλό με ΥΓΕΙΑ να επιστρέψουμε όλοι το 2013 στα σχολειά μας!

ΤΜΗΜΑ   Δ2  (συνέχεια δραστηριοτήτων)

Μετά από τις ιστορίες που διαβάσαμε
 "Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα" και 
"Ο νταής του σχολικού", 
 διαθεματικά διαβάσαμε και ζωγραφίσαμε την ιστορία του Βαγγέλη.
Στη συνέχεια κρεμάσαμε την μπουγάδα των επιπτώσεων του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο.














ΤΜΗΜΑ   Δ1 (συνέχεια)

Φίλες και φίλοι μας, γεια σας και πάλι !

Αυτήν τη φορά …

α) Θελήσαμε να σας εκπλήξουμε, γράφοντας το δικό μας βιβλίο : «Ενάντια στη σιωπή». Προσπαθήσαμε να νικήσουμε το φόβο της ενοχής, της σιωπής και της τιμωρίας και να μιλήσουμε ανοιχτά για όλα αυτά που μας απασχολούν και μας  φοβίζουν.

 Η κοινωνία μας και το διαδίκτυο  μπορούν πολύ εύκολα να μετατραπούν σε μια φυλακή βίας, αν δεν μάθουμε να αντιστεκόμαστε και να μιλάμε!

 Έτσι, ο καθένας μας έγραψε τη δική του ιστορία κι όλοι μαζί δημιουργήσαμε ένα βιβλίο που ελπίζουμε να σας εμπνεύσει,  για να ‘σπάσετε’ και εσείς με τη σειρά σας τη δική σας σιωπή! Κάντε κλικ για να διαβάσετε κάποιες από αυτές.




Το εξώφυλλο :                                             

 Οι ιστοριούλες μας :



 
β)  « Κάθε λέξη, λένε οι ποιητές, έχει την δική της ζωή. Την πιο παράξενη, όμως, έχει η λέξη ΓΙΑΤΙ, επειδή σε αυτήν κρύβεται όλο το παράπονο των ανθρώπων ».
Δεν είναι λίγες οι φορές που όλοι μας αναρωτηθήκαμε : «Γιατί αυτό να συμβεί σ’ εμένα ; »

Διαβάσαμε, λοιπόν, μέσα στην τάξη  το βιβλίο του Β. Ηλιόπουλου το «Γιατί των παιδιών φέρνει την ελπίδα» και μας άρεσε πολύ! Σκεφτήκαμε, έτσι, να φτιάξουμε το δικό μας εξώφυλλο και ζωγραφίζοντας να διατυπώσουμε τα δικά μας γιατί!

        Το βιβλίο:                                                        Το δικό μας εξώφυλλο




Ήταν από τις ωραιότερες στιγμές της δουλειάς μας για να εκφράσουμε:
“ Γιατί να υπάρχει οικονομική κρίση ; ”,
“ Γιατί τα αγαθά να μη φτάνουν για όλους τους ανθρώπους; ”
“ Γιατί χάθηκε η ελπίδα και το χαμόγελό μας; ”,
“ Γιατί υπάρχουν παιδιά που δουλεύουν στα φανάρια;”,
“ Γιατί υπάρχει βία μέσα στην οικογένεια; ”
Γιατί
Γιατί
Γιατί
Γιατί
Γιατί
Τελικά, καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως ο κόσμος έτσι όπως τον έφτιαξαν οι μεγάλοι, έχει μια μόνο ελπίδα για να διορθωθεί και  αυτή είναι τα ΠΑΙΔΙΑ !!!

Τα « Γιατί μας »






Τμήμα Δ2 ( συνέχεια δραστηριοτήτων)

Εκδώσαμε και φέτος το ετήσιο τεύχος της εφημερίδας μας "Λογοτεχνικά νέα" με απόψεις και προτάσεις για βιβλία που διαβάσαμε σχετικά με τη ενδοσχολική βία.




Κάναμε και τους απαραίτητους σελιδοδείκτες.




Δεν υπάρχουν σχόλια: